DUIVEN .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
postduiven vraag
Gepost door: Ton Roozen (IP gelogd)
Datum: 13 September 2008 14:36

Hai...

Ik heb 2 weekies geleden een jong koppeltje postduiven gekocht die nog niet eerder hadden gevlogen, bij mij vliegen ze nu wel maar ze doen niet echt wat de bedoeling is. Ze vliegen 1 of 2 rondjes en gaan dan de rest van de middag 2 straten verder op de dakrand zitten en blijven daar tot dat ze naar huis willen,wat soms 6 uur kan duren! Wat doe ik verkeerd? Ik ga als volgt te werk (lol) rond het middag uur laat ik ze los dan maak ik het hok schoon en doe dan pas voer en water verversen dan gaat ik rammelen met het voerbakkie maar niets hoor,ze zitten me aan te kijken als 2 uilen en denken , " de mazzel". Nou en dan meestal rond en uurtje of 5 komen ze het hokje pas weer in.

Nou denk ik zelf dat het 2 oorzaken kan hebben (corrigeer me als ik fout zit a.u.b.)

1: Ze krijgen te veel voer dus hebben niet echt honger dus waarom zo snel je hok in gaan?

2: Het zijn jonge duiven nog nooit eerder gevlogen en hebben ook geen oudere postduif die ze de kneepjes van het vak leert namelijk: heel veel rondjes vliegen en dan na een bepaalde tijd stoppen en je hok weer in.

Is het aan te raden om er 1 of 2 oudere duiven bij te halen,uitwennen en dan samen laten vliegen?

Alvast bedankt ik hoop dat iemand mij een tip kan geven?

Groeten Ton

Re: postduiven vraag
Gepost door: duivenliefhebber (IP gelogd)
Datum: 13 September 2008 16:07

Ik denk dat die laatste optie niet echt zoveel uit maakt, maar die eerste denk ik wel, beetje hongerig maken, en je zou ze ook een paar straten verderop los kunnen laten en dan bij je hok kijken (als het goed is komen ze daar snel) en dan met voer schudden, zijn dan hongerig en gaan naar binnen, ik weet het niet zeker maar dat verwacht ik. PS , je hebt 2 postduiven?? zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het hok?? Ik zoek namelijk voorbeelden voor het zelfmaken van een klein duivenhok voor 1 koppel

Gepost door: Ton Roozen (IP gelogd)
Datum: 13 September 2008 19:01

Aha okey, ik dacht ook al aan het voer jah. Maar over mijn hok mijn digi. camera is pas verrot gegaan dus dat gaat effe niet. Maar ik heb een garage in me tuin en daar heb ik een raam van verwijderd en daarvoor in de plaats een plaat hout geplaatst , gat uitgezaagd met aan de ene kant het uitvlieg gedeelte en binnen in mn garage het binnenhok dus ze zitten lekker hoog ,tocht en vocht vrij en ze kunnen lekker in het zonnetje zitten in het uitvlieg gedeelte. Dus dan heb je een beetje een idee. Maar hiervoor heb ik ook 1 koppeltje Takla's gehad en die had ik in een konijnenhok zitten die aan de muur gehangen en een klein volieretje gemaakt zodat ze ook naar buiten konden. En dat ging perfect!

Mvg Ton

Gepost door: duivenliefhebber (IP gelogd)
Datum: 13 September 2008 20:41

Hallo, Oke!! Bedankt!! Ja, oke, ik was vanplan om een (verplaatsbaar) hokje te timmeren, Maar wel bedankt!!
Bernard

Gepost door: J. Dorsteen (IP gelogd)
Datum: 15 April 2009 13:41

6 april postduif gevonden. Is iets met vleugel. Kan niet vliegen. Is nu ruim 1 week bij ons. Eet en drinkt goed en begint beetje met vleugels te bewegen en kleine sprongetjes te maken met gespreide vleugels. 1 Vleugel zit iets hoger dan de andere. Hangt niet. Ik heb de eigenaar geprobeerd op te
sporen maar die reageert niet en heb inmiddels begrepen dat de eigenaar hem niet terug zal willen.
Of hem eventueel dood maakt. Dat wil ik niet.
Ik heb een paar vragen:

1. hoe kan ik zien of vleugel gebroken of gekneusd is?
2. hoelang ongeveer duurt genezing bij gekneusde vleugel?
3. hoe bevorder ik herstel? Met rust laten of oefeningen doen met de duif?

Graag advies. Ik heb geen idee wat ik moet doen. Duif rent en slaapt in onze tuin en slaapt 's avonds op een steen in onze erker. Maar duif hoort natuurlijk te vliegen. Is tensoltte postduif.

Gepost door: J. Dorsteen (IP gelogd)
Datum: 02 May 2009 11:29

De postduif is inmiddels weggevlogen. Kennelijk was het dus toch een gekneusde vleugel.
Hoop dat hij terug is bij de eigenaar en dat die er ook blij mee was.

Geen vragen meer dus, maar erg veel antwoorden kreeg ik toch niet!

Gepost door: Rene (IP gelogd)
Datum: 07 May 2009 17:26

Ton Roozen Schreef:
-------------------------------------------------------
> oudere postduif die ze de
> kneepjes van het vak leert namelijk: heel veel
> rondjes vliegen en dan na een bepaalde tijd
> stoppen en je hok weer in.

Waarom is het de bedoeling dat je heel veel rondjes moeten vliegen en dan weer terug gaan?
Ik ben geen duiven kenner, maar ik vroeg het me af.

Gepost door: f.franken (IP gelogd)
Datum: 25 August 2009 19:00

Een week of 8 geleden kocht ik twee jonge postduiven (Meulemans), die na een week of wat aardig aan de omgeving gewend waren. Ze vlogen heerlijk wat rondjes. Echter, na mijn vakantie terugkomend was er een duif weg. Welklicht met een postduivenvlucht (wedstrijd) meegegaan. de andere, overgebleven doffer, zit al geruime tijd in het hok. De buren hebben een keer een klap gehoord. Wellicht is hij tegen het glas aan gevlogen. In ieder geval, hij vliegt niet meer, kan niet meer vliegen. Waarschijnlijk één vleugel lam of gebroken? Ik weet het niet. Wat kan of moet ik daaraan doen? Rust geven? Hij zit ook maar alleen. Volgende week komen er 4 jonge duiven bij. Moet ik hem dan apart zetten of erbij laten? Is het handig om oudere postduiven bij jonge postduiven neer te zetten. Zo maar een enkele vraag van een gepensioneerde duivenliefhebbende baas.

Gepost door: marianca (IP gelogd)
Datum: 25 February 2010 15:26

Hallo,

Ik heb een paar mnd geleden,denk dat het oktober was,een gewonde wilde duif opgevangen van een colega.Hij zit in de grote voliere binnen al die tijd al.Nu vliegt hij goed op de stokken maar een vleugel blijft toch nog hangen.
Ik wil hem graag vrijlaten maar weet niet of hij dat overleeft...

graag U mening

mv gr
marianca

Gepost door: de-duivencoach.nl (IP gelogd)
Datum: 28 February 2010 20:42

Beste Marianca, de duif zal in de vrije natuur vrijwel zeker spoedig slachtoffer worden van kat, hond of roofvogel. In de voilere kan de duif rustig oud worden en op tijd zijn natje en droogje krijgen. Neem er eventueel nog een duifje bij. vr.gr. de-duivencoach.nl

Datum: 28 February 2010 21:41

Bedankt voor je antwoord.Hier was ik dus al bang voor..Ik laat hem maar gewoon lekker oud worden in de Voliere.
Een vriendje heeft hij al,een diamantduifje..ongelooflijk maar waar.Ze slapen naast elkaar en roepen elkaar...lief he?

mv gr
marianca

Datum: 01 March 2010 19:15

Beste Marianca, Als je een fotootje zou willen maken van de twee duiven, zet ik dit op mijn website. Ik wil namelijk op mijn nieuwspagina ook iets schrijven over dit forum. Stuur het dan naar mijn e-mailadres, zie mijn website, liefst met een klein verhaaltje hoe je aan de duif gekomen bent.
vr.gr. Nico

Datum: 01 March 2010 21:42

Hoi Nico,

Dat zal ik zeer zeker doen!
Het is zo leuk om het verschil in grote te zien en toch verstaan ze zich...de grote duif roept het diamantduifje en die komt dan.Het diamantduifje is een popje en de wilde duif...een mannetje?Hij/zij vertoont wel broedsgedrag..sleept met vanalles en nog wat..

Zal een of meerdere fotos maken en opsturen..

mv gr
marianca

Gepost door: Ron (IP gelogd)
Datum: 29 March 2010 13:21

Een duif met een hangende vleugel hoeft niet altijd gewond te zijn het kan ook een ziekte zijn die de spieren aantast na een kuur zal dit verdwijnen meestal ....

Een duif die niet vlieg hoeft niet ziek te zijn maar kan ook stress zijn, als een duif zich te pletter wil vliegen tegen iets aan dan zou ik maar kijken hoe ik de duif het beter naar zijn zin kan maken want hij wil duidelijk weg.

Een duif is een dier dat meestal in gezelschap leef in het wild zie je ook groepen duiven , een duif alleen in een kooi houden is eigenlijk een soort van mishandeling , een duif heeft een partner nodig waarbij die meestal zijn hele leven bij blijft als er niets mis gaat en alleen duivenvoer is ook niet voldoende maar er zullen ook grit en aanvullende vitaminen bijgevoerd moeten worden hetgeen zeer belangrijk is voor de gezondheid en weerstand van de duif..

Als u een duif opvangt van een duivensporter en hij zeg gooi maar in de vuilnis bak dan betekend dat dat de duif voor die persoon heeft afgedaan. de duivensport wordt vaak een wrede sport genoemt maar niet iedereen gaat slecht met zijn duiven om een heel groot deel jammer genoeg wel , alles voor de punten dus zon opgevange duif zeker als het een jong is is niet veel voor bepaalde liefhebbers waard en als zo'n beest na een tijd toch thuis komt dan beland tie alsnog in de vuilnisbak ..Gelukkig zijn er ook nog echte duivenliefhebbers ...

Mvg

Ron

Gepost door: SImone (IP gelogd)
Datum: 18 August 2010 10:46

Hoi Allemaal,

Een tijd geleden heb ik ook een duifje gevonden, een wilde. En deze kon niet meer vliegen, ik heb hem opgevangen in een kooitje en een paar dagen laten herstellen. Toen heb ik hem losgelaten en hij vloog in de boom, daar werd hij door een andere duif gepikt en hij viel als een baksteen naar beneden. Sindsdien kan hij niet meer goed vliegen. Ik ben op zoek naar iemand die hem op kan vangen in een voliere bij andere duifjes, want hij kan de natuur niet meer in denk ik. Bij het vogelasiel draaien ze meteen de nek om heb ik gehoord :/

Groetjes Simone

Datum: 03 September 2010 19:48

Heb je al iemand gevonden voor je duifje Simone? Anders weet ik wel iemand. zie hieronder:
vr.gr. de-duivencoach.nl
-------------------------------------

Daar ik van alle soorten van duiven houd,

wil ik wel Tortelduiven en Houtduiven opvangen,

totdat ze weer de vrije natuur in kunnen.

Ik heb zelf Tropische duivensoorten, maar die kunnen best samen.

Ik heb 2 verschillende voliére's. Woon in Leeuwarden.

Met vriendelijke groet. Hoogachtend; P.Talman p.talman@upcmail.nl

EyyUhfiGbsoG
Gepost door: Rumor (IP gelogd)
Datum: 12 July 2011 08:45

Hey, that's poewrufl. Thanks for the news.

© Vogelpraat.nl 2005 - 2014   -   Beheer: Klaas Pietersen